Diploma in Business Studies (UiTM)

Diploma in Business Studies ini mendedahkan pelajar tentang pengetahuan dalam bidang Perakaunan, Ekonomi, Pemasaran, Pengurusan, Matematik dan Statistik, Bahasa Dan Komunikasi, Teknologi Maklumat & Asas Undang-Undang.

KOD KELULUSAN

TEMPOH PENGAJIAN
TEMPOH KELULUSAN

2.5 TAHUN

R/340/4/0124

SYARAT KEMASUKAN

Lulus SPM atau yang diiktiraf setaraf oleh kerajaan Malaysia dengan mendapat TIGA (3) Kepujian termasuk Bahasa Melayu

DAN

ii) Lulus Sejarah (Mula diguna pakai SPM 2013)

Memenuhi SYARAT AM UNIVERSITI dengan mendapat Kepujian dalam matapelajaran Bahasa Inggeris

DAN

ii) Lulus Matematik / Matematik Tambahan

i) Lulus Naik Taraf (LNT) Program Pra Diploma Perdagangan (BA002/BA003) atau Pra Diploma Sains (PD07/PD008) dari UiTM

PELUANG MENYAMBUNG PENGAJIAN

Pemegang Diploma ini boleh terus masuk ke Semester 3 bagi Program Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan di Fakulti Pengurusan Perniagaan Universiti Teknologi Mara (UiTM). Graduan ini juga boleh melanjutkan pengajian di mana-mana Universiti Tempatan atau Luar Negara.

Graduan Diploma ini boleh menceburi bidang Penyeliaan, Pengurusan serta Penolong Pegawai di sektor awam atau swasta.

LALUAN KERJAYA
SYARAT AM UNIVERSITI
SYARAT KHAS PROGRAM (LEPASAN SPM)
LEPASAN PRA DIPLOMA UiTM

07/2027

A 7899

KOD AKREDITASI

SEMESTER 1

INTEGRATED LANGUAGE SKILLS : LISTENING

FUNDAMENTALS OF ISLAM

NATIONAL KESATRIA I

FINANCIAL ACCOUNTING

BUSINESS MATHEMATICS

FUNDAMENTALS OF MANAGEMENT

THIRD LANGUAGE I

SEMESTER 2

INTEGRATED LANGUAGE SKILLS : READING

ISLAMIC THOUGHT CIVILIZATIONS

PUBLIC SPEAKING I

INTRODUCTION TO COST ACCOUNTING

MICROECONOMICS

FUNDAMENTALS OF MARKETING

BUSINESS COMMUNICATION

THIRD LANGUAGE I

FUNDAMENTAL OF ISLAMIC ECONOMICS

PUBLIC SPEAKING II

INTEGRATED LANGUAGE SKILLS : WRITING

INTRODUCTION TO STATISTICS

MACROECONOMICS

INFORMATION TECHNOLOGY IN BUSINESS

CREATIVE AND CRITICAL THINKING

SEMESTER 3

SEMESTER 4

BUSINESS LAW

FUNDAMENTALS OF FINANCE

OPERATION MANAGEMENT

FUNDAMENTALS OF TRANSPORT

PRINCIPLES OF PUBLIC RELATIONS

ORGANIZATIONAL BEHAVIOUR